K problematice dočasného pověření místopředsedy okresního soudu zastupováním předsedy okresního soudu a k dočasnému pověření soudce okresního soudu zastupováním místopředsedy soudu

30.03.2025 00:01
  1. Zákon o soudech a soudcích podle stávající platné právní úpravy nezakládá předsedovi krajského soudu pravomoc jmenovat či pověřovat zastupováním předsedy okresního soudu, jehož funkce zaniklá vzdáním se této funkce, případně která zanikla jeho smrtí, stávajícího místopředsedu okresního soudu.
  2. Obecně v ústavně právní rovině platí pravidlo, že pokud někdo má být pověřen plnohodnotným zastupováním, musí dostat pověření od toho, kdo jmenuje příslušného soudního funkcionáře, jehož funkci má pověřený vykonávat.
  3. Podle § 105 odst. 1 zákona o soudech a soudcích předsedu okresního soudu jmenuje z řad soudců na návrh předsedy krajského soudu ministr spravedlnosti. Místopředsedu nebo místopředsedy okresního soudu jmenují z řad soudců na návrh předsedy okresního soudu ministr spravedlnosti. Zákon tedy nezakládá předsedovi krajského soudu pravomoc pověřovat zastupováním předsedy okresního soudu stávajícího místopředsedu okresního soudu; bylo-li takové pověření učiněno, je právně neúčinné, neboť bylo učiněno subjektem, který podle zákona není takovou pravomocí vybaven.
  4. Souladný se zákonem by byl jen takový postup, dle kterého by předseda krajského soudu podal návrh ministru spravedlnosti na dočasné pověření místopředsedy okresního soudu pravomocemi předsedy okresního soudu a ministr spravedlnosti by takovému návrhu vyhověl. Domnívám se ovšem, že takový postup ani vhodný není, protože v případě vzdání se funkce předsedy okresního soudu bez dalšího (ex lege) místopředseda okresního soudu zastupuje v nezbytném rozsahu předsedu okresního soudu, jehož funkce zanikla, a to dočasně než bude jmenován nový předseda okresního soudu.
  5. Stejná situace platí v případě, pokud za shora popsané situace předseda krajského soudu dočasně pověří soudce okresního soudu výkonem funkce (zastupováním) místopředsedy okresního soudu.  I v tomto případě předsedovi krajského soudu nesvědčí podle zákona o soudech a soudcích žádné ustanovení, jež by mu zakládalo pravomoc takto rozhodovat a soudce okresního soudu takovou funkcí pověřovat, byť dočasně.
  6. Jinými slovy vyjádřeno, aby mohl určitý soudce vykonávat funkci místopředsedy okresního soudu, musí být do ní řádně jmenován, a to výhradně ministrem spravedlnosti na návrh předsedy příslušného okresního soudu; takový návrh ovšem ministru spravedlnosti nemůže učinit místopředseda soudu v pozici pověřeného zastupováním předsedy příslušného okresního soudu, který se vzdal této funkce a jehož funkce tak zanikla (k tomu srov. rozhodnutí kárného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 12. 6. 2023, č. j. 11 Kss 6/2022-109).
  7. Je třeba si uvědomit, že i v situacích, které mohou být vyhodnoceny jako krizové, nelze postupovat nezákonně. Ve shora popsané situaci přece nic nebrání předsedovi příslušného krajského soudu, aby ministru spravedlnosti podal příslušný návrh na dočasné pověření místopředsedy okresního soudu zastupováním předsedy okresního soudu.
  8. Postup ad 7 ovšem zcela jistě nemůže již učinit místopředseda okresního soudu dočasně (předsedou krajského soudu) pověřený zastupováním předsedy okresního soudu, poněvadž není v pozici předsedy okresního soudu, kterému jedinému dává zákon o soudech a soudcích právo navrhnout ministru spravedlnosti jmenovat na pozici místopředsedy okresního soudu příslušného okresního soudce. Je přece už z povahy věci absurdní, aby místopředseda okresního soudu pověřený zastupováním předsedy okresního soudu, jehož funkce vzdáním se této funkce zanikla a obsazení tohoto postu je závislé na výsledku nově vyhlášeného výběrového řízení, pro toto mezidobí navrhoval ministru spravedlnosti dočasné pověření příslušného okresního soudce zastupováním místopředsedy okresního soudu, který zase z pověření zastupuje u daného soudu předsedu okresního soudu, který se vzdal této funkce, post předsedy okresního soudu dočasně není obsazen, čeká se na výsledek výběrového řízení a na okolnost, zda z výběrového řízení vzejde kandidát, jehož předseda krajského soudu navrhne ministru spravedlnosti jmenovat předsedou příslušného okresního soudu.
  9. Kromě toho zastupování předsedy okresního soudu místopředsedou okresního soudu v případě vzdání se funkce předsedy okresního soudu tzv. „nabíhá“ automaticky, a to do doby jmenování nového předsedy okresního soudu. Místopředseda okresního soudu, který dočasně nemá předsedu okresního soudu, jenž se této funkce vzdal, by měl vykonávat jen ty nevyhnutelné věci, a ke změně rozvrhu práce by v zásadě neměl přistupovat, neboť období, kdy by měl být jmenován nový předseda okresního soudu, by mělo být dle zákona co nejkratší.
  10. Byla-li by nějaká změna v rozvrhu práce vskutku nevyhnutelná, musela být opravdu klíčová, zásadně významně nezbytná. Situace, kdy takto zastupováním již neexistujícího předsedy okresního soudu pověřený místopředseda případně chrlí jednu změnu rozvrhu práce za druhou, je za hranicí ústavního chápání odpovědného výkonu justičního funkcionáře a zcela jistě není souladná s výkonem funkce v takto vzniklé krizové situaci u příslušného okresního soudu.