Ombudsman Stanislav Křeček mi dnes napsal dopis

21.10.2021 22:09

Dnes jsem obdržel potěšující dopis od ombudsmana Stanislava Křečka, který reagoval na mé vyjádření ke kulatému stolu pořádaného Ministerstvem spravedlnosti dne 21. 9. 2021 ve věci Metodiky k náhradě nemajetkové újmy na zdraví (Metodika) - (vrcha.webnode.cz/_files/200000363-c6272c6274/Vyj%C3%A1d%C5%99en%C3%AD%20ke%20kulat%C3%A9mu%20stolu%20-%20Msp%20-%20Metodika%20k%20n%C3%A1hrad%C4%9B%20nemajetkov%C3%A9%20%C3%BAjmy%20na%20zdrav%C3%AD%20.pdf).

Pan ombudsman mne informoval o průběhu jednání u kulatého stolu a mj. uvedl, že je škoda, že mi ministryně spravedlnosti Mgr. Marie Benešová neumožnila se kulatého stolu zúčastnit, „což vytvořilo situaci, kdy zazníval ze strany Nejvyššího soudu jen jeden názor prezentovaný předsedou soudu a předsedy kolegií, tedy názor argumentačně stojící na druhé straně než zastáváte Vy i já.“

V dnešní odpovědi jsem poděkoval panu ombudsmanovi na nesmírný přínos v dané záležitosti, protože bez něj by odborná i laická veřejnost měla mnohem obtížnější cestu získat relevantní informace k Metodice a k okolnostem jejího zrodu či k pochybným aktivitám některých soudů (i Nejvyššího soudu), jež s tímto soukromoprávním materiálem souvisejí.

Opětovně jsem si uvědomil, jak je důležitá role ombudsmana v demokratickém právním státě. Uvažte, musel to být až ombudsman, který nastavil kritické zrcadlo vedení Nejvyššího soudu, ministryni spravedlnosti a vůbec celému jejímu resortu za jím popsané defekty, které byly zjištěny v rámci šetření ve věci Metodiky.

Moje několikaletá kritika (nejen) Metodiky v mém případě nakonec vyústila v to, že jsem byl via facti nucen Nejvyšší soud (ke konci tohoto roku) opustit. Postupně jsem totiž čelil stále většímu tlaku a nakonec se „můj případ vyřešil“ takříkajíc „klasickou cestou“ – přes rozvrh práce (vrcha.webnode.cz/news/k-me-zadosti-o-prelozeni-z-nejvyssiho-soudu-k-okresnimu-soudu-ve-vyskove/).

Byl jsem vždy běžec na dlouhé tratě a tak nepochybuji o tom, že pravda se nakonec odborné i laické veřejnosti za určitý čas stejně plně obnaží a že sled dalších okolností povede příslušné osoby ve věci Metodiky k jejich odpovědnosti. Já jsem jako soudce a člen občanskoprávního a obchodního kolegia Nejvyšššího soudu splnil svou povinnost a na nepravosti kolem Metodiky jsem relevantně odbornou i laickou veřejnost, ale také i příslušné státní orgány upozornil.