K platům soudců a státních zástupců aneb včera tak dnes onak

16.04.2023 22:54

Ministr spravedlnosti Pavel Blažek dne 23. 3. 2023:

 

„Nyní se objevují návrhy na snížení či zmrazení platů poslanců, senátorů a dalších ústavních činitelů. Jak to vidíte?

To je jako vždy velmi nešťastná debata. Očekávám, už jen z důvodu symboliky, že se přikročí k omezení. Bylo by nejlépe, aby se to dohodlo i s opozicí, jednání se nyní vedou. Musí se to ale promyslet tak, abychom za půl roku či za rok zase neřešili platy.

 

Dotkne se to i platů soudců?

Soudců se to dotknout nesmí, na což už je platná judikatura Ústavního soudu.“

 

zdroj: https://www.ods.cz/clanek/24211-nebudeme-prezidentovi-navrhovat-zadna-jmena-na-soudce-us-nebudeme-z-toho-delat-politicky-obchod

 

Ministr spravedlnosti Pavel Blažek dne 16. 4. 2023:

 

„Předpokládám, že platy nejenom politiků - což jsou i soudci a na to navázaní státní zástupci, budou předmětem konsolidačního balíčku.“

 

zdroj: https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/2352752,  https://cnn.iprima.cz/snizeni-platu-politiku-na-obzoru-vlada-ho-zahrne-do-balicku-uspor-predpoklada-blazek-230110

 

Malá poznámka: Nemá smysl zde rozebírat dosavadní judikaturu Ústavního soudu. Lapidárně lze problém vyjádřit asi takto: soudci ani státní zástupci kromě případné přednáškové (literární) činnosti nemohou být nijak jinak aktivní, aby z takové činnosti měli příjem. Může se stát, že dojde ke změně judikatury Ústavního soudu, která bude mít jiný (odlišnější) náhled na otázky týkající se snižování (opakovaného „zmrazování“) platu soudců či státních zástupců. Může se také stát, že se tím do jisté míry změní vnitřní postoj soudců či státních zástupců k fungování státu. Budou si pochopitelně stále muset plnit své zákonem stanovené povinnosti. Ale u mnohých z nich se může dostavit jistá nedůvěra (zasetá nepředvídatelností či nestabilitou chování státu), aniž by bylo zapotřebí k tomu cokoli dále dodávat. Pokud společnost chce šetřit na platech soudců a státních zástupců, je třeba  v tomto směru zahájit debatu. Může se také stát, že dojde k rozhodnutí o snížení počtu soudců a státních zástupců. Ovšem řekne-li se A, musí se rovněž sdělit i B, případně C atd. To B nepochybně může souviset např. s prodloužením soudních řízení. Může se stát, že ve společnosti nakonec převládne názor, že i za takovou cenu má smysl redukovat náklady v justici. Může zde převládnout požadavek, že soudcům a státním zástupcům je třeba trvale snížit platy. V takovém případě nezbývá, než takový názor respektovat. To je to A. Ale pak je třeba počítat s tím spojenými možnými důsledky v podobě B (prodloužení např. soudních řízení), C (odchod určité části soudců či státních zástupců z justice), D (důsledky nekvalitní práce např. v souvislosti s přetížením justice), E, F atd. Prostě bude platit do důsledku: jak se společnost rozhodne, takovou bude mít (si zaslouží) justici. Tedy ještě jednou: přistoupí-li česká společnost (stát) k (podstatným) restrikcím v podobě snížení platu soudců a státních zástupců, bude mít takovou justici, jakou si zaslouží.