Vláda ČR vyslovila nesouhlas s odložením účinnosti NOZ
Zapamatujme si argumenty, pro které vláda ČR vyslovila nesouhlas s účinností NOZ.
VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY
Příloha
k usnesení vlády
ze dne 28. listopadu 2012 č. 865
Stanovisko
vlády k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník
(sněmovní tisk č. 839)
Vláda na jednání své schůze dne 28. listopadu 2012 projednala a posoudila
návrh zákona, kterým se mění zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník (sněmovní tisk
č. 839), a vyslovila s tímto návrhem nesouhlas, a to dále z dále uvedených důvodů.
1. Přijetí nového občanského zákoníku předcházela více než desetiletá příprava,
v rámci níž byl návrh zákona předložen do mimořádně širokého připomínkového
řízení, ve kterém se k němu mohla vyjadřovat odborná i laická veřejnost. Vládní návrh
zákona s původně navrhovanou účinností od 1. ledna 2013 byl Poslanecké sněmovně
předložen v květnu 2011. Následně na půdě Parlamentu České republiky byl návrh
nového občanského zákoníku spolu s návrhem zákona o obchodních korporacích a
zákona o mezinárodním právu soukromém, tvořícími základ rekodifikace soukromého
práva, předmětem řady expertních jednání a diskusí. Rovněž odborná veřejnost byla o
jeho přípravě podrobně informována a mohla se s ním seznámit ve všech fázích jeho
projednávání. Po proběhnutí tohoto dlouhodobého a podrobného legislativního
projednání byl nový občanský zákoník v konečné podobě schválen a publikován ve
Sbírce zákonů v březnu 2012, a to s téměř dvouletou legisvakanční dobou, sloužící
dostatečně k seznámení se s novou právní úpravou. V současné době jsou
připravována, popřípadě již realizována ze strany Ministerstva spravedlnosti, ale i
dalších subjektů, jako jsou profesní sdružení právnických povolání, profesní komory
apod., opatření (školení, přednášky, výkladová stanoviska) sloužící k podrobnému
seznámení odborné veřejnosti s novou právní úpravou, dále například Ministerstvo
spravedlnosti aktualizuje specializovaný webový portál k rekodifikaci, který
přehledným a interaktivním způsobem představí široké veřejnosti nejzásadnější
změny, které jsou s rekodifikací soukromého práva spojeny.
2. V předloženém návrhu zákona je navrhováno posunutí účinnosti pouze
občanského zákoníku. Rekodifikace soukromého práva však nebyla provedena pouze
přijetím nového občanského zákoníku, ale spolu s ním byl přijat i zákon o obchodních
korporacích a zákon o mezinárodním právu soukromém, které stejně jako občanský
zákoník nabývají účinnosti dnem 1. ledna 2014 a jsou s ním úzce provázané. Posunutí
účinnosti pouze jednoho ze tří stěžejních zákonů, na nichž je postavena rekodifikace,
je proto nutno považovat za kontraproduktivní, neboť výsledkem by bylo právě
rozkolísání stávajícího právního řádu. Kupříkladu odložením nabytí účinnosti nového
občanského zákoníku ke dni 1. ledna 2015, aniž by bylo ke stejnému dni odloženo
nabytí také zákona o obchodních korporacích, by vznikla dvojí platná a účinná právní
úprava obchodních společnostní a družstev. V případě odložení nabytí účinnosti pouze
občanského zákoníku budou obchodní společnosti a družstva v období od 1. ledna
2014 do 1. ledna 2015 upraveny současně zákonem o obchodních korporacích i
stávajícím obchodním zákoníkem.
V současné době je však třeba návrh na posunutí účinnosti nového občanského
zákoníku posuzovat rovněž z hlediska provázanosti s úpravami dalších právních
předpisů, které se změnami v občanském zákoníku souvisejí, a s jejich navrženou
účinností. Týká se to nejen připravovaného doprovodného (změnového) zákona, ale
především předpisů, které jsou novelizovány samostatně, například předpisů v oblasti
daňové a důchodové reformy, projektu jednoho inkasního místa, účetnictví, evidence
cenných papírů, zákona o státním občanství, katastrálního zákona a dalších, z nichž
některé již byly vládou předloženy Poslanecké sněmovně k projednání.
3. Novým občanským zákoníkem je mimo jiné uskutečňována transpozice
směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/83/EU ze dne 25. října 2011 o právech
spotřebitelů, kterou se mění směrnice Rady 93/13/EHS a směrnice Evropského
parlamentu a Rady 1999/44/ES a zrušuje směrnice Rady 85/577/EHS a směrnice
Evropského parlamentu a Rady 97/7/ES. Lhůta pro transpozici zmíněné směrnice
uplyne dne 13. prosince 2013. Odložení účinnosti nového občanského zákoníku na
1. leden 2015 by mělo za důsledek nedodržení závazného termínu pro transpozici
směrnice, což by mělo nepochybně za následek hrozbu řízení o porušení čl. 258
Smlouvy o fungování Evropské unie, jež by mohlo vyústit až v předložení žaloby
k Soudnímu dvoru Evropské unie a následným sankčním krokům ze strany Evropské
unie vůči České republice. Kromě toho je včasná transpozice uvedené směrnice plně
v zájmu českých spotřebitelů, neboť jim přinese lepší právní prostředí pro uplatnění
jejich práv.
4. V souvislosti s přijetím nového občanského zákoníku, zákona o obchodních
korporacích a zákona o mezinárodním právu soukromém se řada soukromých subjektů
již nyní sama aktivně připravuje na spuštění rekodifikace soukromého práva ke dni
1. ledna 2014, a to zejména přizpůsobením svých informačních systémů, často
například i stovek typů smluv a obchodních podmínek, do čehož investují nemalé
prostředky. Jedná se zejména o banky, pojišťovny apod. To platí nejen pro české
subjekty, ale také i zahraniční investory, kteří sledují vývoj v naší zemi a připravují se
na spuštění rekodifikace. Odklad účinnosti nového občanského zákoníku by proto
přinesl riziko arbitrážních řízení iniciovaných ze strany těchto investorů z důvodu
zmaření investic.
5. Ze všech výše uvedených důvodů by další oddalování nabytí účinnosti
nového občanského zákoníku přineslo, v rozporu s deklarovaným cílem, rozkolísání
stávajícího právního řádu a přispělo by k právní nejistotě.