Z(a)mrazit a poté rozmrazit, pokud možno solidárně.
Jak to skončí s platy soudců? Opět u Ústavního soudu, neboť z nějakého zvláštního důvodu jsou předcházející nálezy ÚS ohledně platů soudců pochybně interpretovány. Právě z těchto důvodů měla být úprava platů soudců, ale i státních zástupců oddělena od ostatních ústavních činitelů a řešena samostatným zákonem. Ústavní soud se ve své nálezové judikatuře také jasně vymezil i k tomu, co je překládáno jako solidarita. A také zdůraznil, že soudci kromě výkonu své funkce nemohou v zásadě vůbec nic jiného konat. Což je vyžadováno zákonem a je to také správné pojetí, aby se soudci výhradně věnovali výkonu své funkce.
Kdo chce rovnostářství, může si vystačit se zavedením v zásadě jednotného platového systému, odstupňovaného dle vzdělání a odborné praxe. Všem v příslušné kategorii vzdělání a dosavadní praxe bude poskytována mzda či plat jednotně. Nikdo nikomu nebude "závidět."
Odpadnou problémy s cyklickým zmrazováním a rozmrazováním…
Ale vážně. Prostě platy soudců a státních zástupců by právě pro nynější uplatňované politikum měly být vyňaty a podrobeny zvláštnímu režimu. Důvody této platové odlišnosti ve vazbě na materiální zabezpečení soudců Ústavní soud již mnohokrát popsal ve svém nálezové judikatuře. Je to nošením dříví do lesa. V opačném případě budou soudci se svými platy v tomto cyklickém období do jisté míry rukojmími politiků a jejich momentální prezentace nezbytné solidarity. Ta v zásadě může být nekonečná, neboť pořád bude (nastane) „něco“ (negativního) v tuzemsku či ve světě, co si bude dle tohoto přístupu vyžadovat solidaritu vedoucí k částečnému nebo úplnému zmrazení platů či jejich jinak zákonem předpokládanému navyšování.